Groothoek


Bert Stephani geeft het over groothoek, en zijn post heeft me een beetje aan het denken gezet.

Ik ben zelf zo geen ‘groothoek-man’; in die zin dat ik eigenlijk niet veel (bewust) gebruik maak van een groothoek. Net zoals Bert leg ik liever de nadruk (dmv onscherpte) op één onderwerp binnen het beeld.

Echter, hoe meer groothoek-beelden ik zie, hoe meer ik die beelden leer appreciëren. Ik ben dus van plan om binnenkort een UWA objectief zoals de Tokina 12-24 f/4 aan te kopen, en me wat meer te verdiepen in groothoek-fotografie.

Ik ben er echter wel van overtuigd het moeilijker is om met een groothoek interessante beelden te maken, dan met een standaard of tele-objectief.
Fotografie is voor mij namelijk een beetje ‘de kunst van het weglaten’, zodanig dat enkel de essentie overblijft.

Aangezien je met een groothoek natuurlijk met een grote beeldhoek te maken hebt (duh), is het volgens mij moeilijker om de toeschouwer naar de essentie te leiden, om de nadruk op iets te leggen. Met invoerende lijnen kan je echter al heel ver komen denk ik.

Het is dus niet vanzelfsprekend denk ik om te vermijden dat je groothoek – opname ‘te rommelig’ wordt. Daarom had ik graag eens geweten hoe de ‘doorwinterde groothoek-fotograaf’ te werk gaat om een interessant / mooi groothoek-beeld te maken.

Hoe ga je te werk ? Op wat let je ? Van welke technieken / principes maak je gebruik om tot een interessant beeld te komen ?
Invoerende lijnen ? plan-werking ? Nog iets anders ?

6 Reacties op “Groothoek

  1. De mooiste groothoekbeelden zijn degene die op de kleinste brandpuntsafstand van de lens getrokken worden en waarbij de fotograaf zover mogelijk “instapt” in de scene. Dan krijg je zeer veel diepte én een uitgesproken voorgrond. Deze fotograaf doet dat veel:

    http://wvs.topleftpixel.com/

  2. Bij een groothoek is de sleutel tot succes zo dicht mogelijk bij je onderwerp gaan staan. En als je denkt dat je niet dichter meer kan, dan zet je nog één stap voorwaarts🙂 En tegelijkertijd ervoor zorgen dat je de perspectiefwerking nog de baas blijft…

    Persoonlijk gebruik ik erg graag een 20mm lens op kleinbeeld, als ik mij in een zee van mensen bevind. Dichtbij is het sleutelwoord, zodat je iets op het voorplan hebt, in het midden, en vanachter. En daarbij er op letten dat je geen al te grote/scheve lichaamsdelen verkrijgt.

  3. Met groothoek(zoom) heb ik bij mezelf al gemerkt dat het er vroeger soms te rommelig aan toe gaat in het beeld. En net zoals jij ben ik ook de mening toegedaan dat het moeilijker is om met een groothoek interessante beelden te maken. En het eerste paragraafje van Stuutekeer is alvast een goede richtlijn. Ik probeer hiermee de laatste tijd ook meer rekening te houden.

  4. alles hangt een beetje af van het onderwerp
    de meeste reportages zijn veel beter met een groot hoek ivp van ver met een telelens te werken
    je voelt gewoon dat de fotograaf in het verhaal zit, of niet
    ps: rommel is ook een deel van het verhaal
    gewoon proberen en oefenen zou ik zeggen

  5. Met een vaste groothoeklens zit je meer in het onderwerp. Je word als het ware gedwongen je meer in het onderwerp te verdiepen en inderdaad af en toe een stapje dichterbij te gaan.
    Ik zie veel (jonge)fotografen met groothoekzoomlenzen bezig en ik denk dat dit teveel gemakzucht met zich meebrengt.

  6. Ik was even wat reviews van UWA’s aan het lezen, en ik kwam bij deze quote van Ken Rockwell:

    Wide lenses are not for “getting it all in.” Do this and they make everything look too small. That makes a crummy picture.

    The correct use of a wide lens is to exaggerate perspective. You use a wide lens so you can get too close deliberately. This exaggerates the difference between near and far. Objects in the distance get smaller due to the wide angle of the lens, and close objects loom large because you just got so close. It grabs the viewer by the neck and screams “Look at this! You’re part of this! You’re inside of this!”

Geef een reactie

