Backup


Ik liep al een hele tijd rond met het besef dat ik ‘onbeschermd’ en onveilig bezig was.
Nee, nu heb ik het niet over een of andere vieze ziekte, maar over het feit dat er zich op m’n harddisk heel wat informatie bevind die zo belangrijk voor me is, dat het een ramp zou zijn mocht ik die om één of andere reden verliezen.
Het gaat om foto’s, zelfgeschreven documenten, persoonlijke administratie en broncode van applicaties die ik geschreven heb.

Nu kan je wel op periodieke tijdstippen een CD’tje/DVD branden met daarop de belangrijkste informatie, maar dat vind ik nogal omslachtig en verspillend. Op den duur zit je met een hoop CD’s/DVD’s die eigenlijk ‘verouderde’ informatie / bestanden bevatten. (Je kan natuurlijk ook een CD-R gebruiken
Daarnaast bestaat de kans natuurlijk ook dat die CD’s na verloop van tijd niet meer leesbaar zijn.

Vorige week heb ik dan maar een externe harddisk gekocht. Voor een luttele 100 euro heb ik een Lacie 500GB 7200 rpm externe disk gekocht.
Voor dat geld biedt dit mij genoeg opslagcapaciteit om al m’n belangrijkste gegevens regelmatig te backuppen. Het ding werkt ook behoorlijk stil.

LaCie 500GB, backup

Met een externe schijf alleen ben je er niet vind ik. Het is nogal omslachtig om er regelmatig zelf voor te zorgen dat je belangrijkste bestanden op die externe disk terecht komen.
Daarom heb ik m’n toevlucht genomen tot SyncBack. Dat is een handig programmaatje die je toelaat om bestanden makkelijk te backuppen of 2 directories met elkaar te synchronizeren.
Het enige wat je moet doen is een aantal ‘profielen’ aanmaken. In zo’n profiel zeg je wat er eigenlijk moet gebeuren (gewone ‘backup’ of synchronisatie tussen 2 directories); je kan ook specifieren of je dit ‘profiel’ iedere keer handmatig wilt starten, of als het op bepaalde tijdstippen automatisch moet uitgevoerd worden.

Mooi toch ? Nu kan ik gewoon verder werken, wordt alle belangrijke informatie regelmatig automatisch op m’n externe schijf gebackupped, en ik kan dus met een gerust hart gaan slapen.🙂

Behalve …. als het kot hier affikt, ben ik alsnog alles kwijt… Misschien moet ik dan toch ook maar eens nu en dan iets op CD / DVD schrijven, en die dan op een andere locatie gaan bewaren…

5 Reacties op “Backup

  1. Kijk, dat is nu het lot tarten zeker ?
    Ik start deze voormiddag m’n PC op, en na een tijdje geeft m’n harddisk een tik. (Dat deed ze de laatste tijd wel vaker).
    Echter, deze keer kwam er een luide *klak* na. M’n pc gaf geen kick meer, en re-bootte een tiental seconden erna uit zichzelf. En dan was het gedaan.

    Een dode schijf dus. Gelukkig heb ik twee schijven, en kan ik nu wel een tijdje verder (Windows installeren op de nog werkende schijf).
    Gelukkig heb ik vorige week die externe drive gekocht.

  2. Het verhaal klinkt bekend in de oren. Heb het vorige week ook voorgehad, gelukkig heeft mijn harde schijf het niet helemaal begeven, ik was nadien ‘slechts’ enkele bewerkte foto’s kwijt. Ondertussen heb ik een nieuwe interne HD van 500GB met al mijn foto’s op en daarvan staat een tweede backup op mijn nieuwe externe HD van 500GB. Ik synchroniseer alles manueel, maar ik ga nu toch eens kijken naar die SyncBack waarover je het hebt.

  3. Laat eens weten hoe het bevalt/beviel.🙂

  4. mijn externe harde schijf gaat elke avond de kluis is, want zoiets is ook vlug meegenomen bij diefstal he.

  5. Hmm, daar heb ik zelf nog niet aan gedacht …

Geef een reactie

