Nikon Demo Dag


Een paar dagen geleden kreeg ik van Focilux Gent een e-mail met een uitnodiging voor een Nikon demodag. Deze e-mail kwam een tweetal dagen nadat Nikon de D300 en D3 voorgesteld had.
Ik heb dus niet geaarzeld, en me direct ingeschreven. Vandaag was het dus zover: de Nikon demo-dag. Ik was zeer benieuwd om de D300 en D3 eens van dichterbij te kunnen bekijken.

M’n verbazing was echter groot toen bleek dat ze bij Focilux enkel een demo-koffer van Nikon gekregen hebben met daarin D40, D40x een D80 en een paar lenzen die we allemaal wel al kennen. De verbazing was groot, de teleurstelling nog groter.
Ik denk dat de mensen van Focilux (die eigenlijk niets te verwijten valt) er ook wel een beetje mee verveeld zaten. Ik was niet de enige die vooral in de D3 en D300 geinteresseerd waren.

De persoon van Focilux die de voorstelling deed zei dat er op dit moment slechts 1 D3 in de Benelux was, en dat die zich op dit moment in Nederland bevond.
Hij zei ook nog dat Nikon blijkbaar nog niet het risico wil lopen dat er foto’s die uit een pre-productie model komen, op het Internet zouden verschijnen.
Er zijn echter al een paar foto’s die met een D3 tijdens het WK atletiek in Osaka gemaakt werden, op het Internet gepubliceerd geweest. Volgens mij is die reden dus een beetje een uitvlucht geweest; nuja… je moet iets zeggen natuurlijk.

Er is nu wel iets wat me niet duidelijk is, en dat ik eens moet verder uitzoeken:
Op dpreview, en op vrijwel alle sites die ik bezocht heb, wordt er verteld dat de D300 een CMOS sensor heeft. Op het voorstellingsblaadje (of hoe noem je zo’n ding?) dat ik bij Focilux gekregen heb, staat er duidelijk op dat de D300 een CCD heeft. Eerlijk gezegd lijkt dat me toch onwaarschijnlijk; ik ga er voorlopig nog van uit de de D300 een CMOS heeft, en geen CCD (althans, dat hoop ik).

Al met al heb ik vandaag dus niet gekregen waar ik op gehoopt had: een demo van de D3/D300 en eventueel eens de kans om ‘m zelf vast te nemen en te testen.

Ik heb dan wel eens van de gelegenheid gebruik gemaakt om een tweetal lenzen die op m’n shortlist staan op m’n D200 te schroeven, en te testen.

Ik heb even de Nikkor 12-24 f/4 getest, en dit is echt wel een leuk objectief voor als je echt groothoek wilt. De prijs is jammergenoeg nogal aan de hoge kant. Daarom denk ik dat ik eerder de Tokina 12-24 f/4 zal kopen. Deze laatste zal qua optische kwaliteit niet moeten onderdoen tov de Nikkor. De Tokina mist dan wel AF-S, maar is ook zo’n 500 euro goedkoper.

Een ander objectief dat ik even getest heb, is de 70-300 ED VRII. Hier kan ik in ieder geval al zeggen dat de VR functie z’n werk goed doet. Ik heb een paar test-shots gemaakt op 300mm f/5.6 , en aangezien het in een nogal donkere ruimte was, had ik slechts een sluitertijd van 1/20ste (op 1600iso). Desondanks kreeg ik toch nog scherpe foto’s; ik moet ze eigenlijk wel nog eens op m’n pc bekijken om volledig uitsluitsel te kunnen geven.

3 Reacties op “Nikon Demo Dag

  1. Frederic, ik was ook erg teleurgesteld. Ik voelde van in het begin dat er iets niet pluis was. Slechts 3 personen aanwezig op de 16u-sessie, terwijl ik toch gedacht had dat er de hele dag veel volk zou zijn zeker gezien het nieuwe materiaal dat ze op de markt gaan brengen. Maar misschien wisten de meesten dat Focilux geen D3 of D300 ter beschikking had gekregen en zijn ze daarom weggebleven. Voor mij was het een iets grotere teleurstelling omdat ik van omgeving Brussel kom, heb dus kilometers gereden voor niets…

  2. Pingback: Fotoblog Serge Van Cauwenbergh » Blog Archive » Nikon demodag

  3. Ik kan me idd inbeelden dat, als je speciaal daarvoor uit Brussel komt, het nog eens extra zuur is.
    Voor mij was het maar een twintigtal minuutjes rijden, en m’n vriendin kon ondertussen gaan shoppen; daarna nog even in gent rondgelopen.
    Had ik eerder thuis geweest, dan kon je je de trip misschien ook wel besparen😉

    Het feit dat ik eens die 2 lenzen die op m’n short-list staan alvast al eens kon uitproberen, verzachtte het leed wel een beetje. Maar toch…

Geef een reactie

