Nieuwe Nikon DSLR’s

Gisteren kondigde Canon hun nieuwe 40D digitale spiegelreflex aan.

Er circuleren ook al een hele tijd geruchten dat ook Nikon binnenkort een nieuw pro-toestel zou aankondigen. Deze geruchten circuleren echter al zo lang op het Internet dat niemand deze nog serieus nam na verloop van tijd…

Echter, de laatste dagen werden de geruchten steeds sterker, en er is ondertussen zelfs een datum geprikt voor de launch: 23 augustus. Dat is dus overmorgen.
Ondertussen lees ik op Gathering of Tweakers dat er op het forum van FredMiranda onderstaand bericht is langsgekomen:

To be announced in Tokyo on Aug. 23rd 13:00 Japanse time:

Two new DSLR bodies:

D3:
– FX format (Full frame) 12 Mpx CMOS made by Nikon
– 9 fps [FX format], 11 fps in DX crop mode [5.33 Mpx]
– ISO 200 – 6400 with LO (ISO 100 equiv.), H1 and H2 (ISO 12800/25600 equiv.)

D300:
– DX format 12 Mpx CMOS
– 6 fps and boost to 8 fps with power grip (no “cropped” mode)
– ISO 200 – 3200 with LO (ISO 100 equiv.), H1 (ISO 6400 equiv.)

D3 and D300 share the same AF system. 51 AF points. 15 of them are cross sensor. Supports live view mode. Will switch to contrast based AF in live view mode.
Five new lenses.

– AF-S 14-24/2.8 G
– AF-S 24-70/2.8 G
– AF-S VR 400/2.8 G
– AF-S VR 500/4 G
– AF-S VR 600/4 G

Wat valt er me op ?

Dat Nikon dus, ondanks alle geruchten, toch met een full frame camera zou komen. En meer nog: dat deze toestellen niet langer een CCD hebben, maar een CMOS sensor.

En blijkbaar zou deze sensor niet langer van bij Sony komen, maar zou Nikon hem zelf produceren ?

Als dit waar is mogen de ‘Nikonians’ in hun handjes wrijven. Als dit waar is, denk ik niet dat ik (voorlopig) nog een reden heb om ooit naar Canon over te stappen.

De enige ‘maar’ in de bovenvermelde specs is natuurlijk dat het jammer is dat de ISO gevoeligheid van deze 2 nieuwe toestellen niet bij 100, maar bij 200 begint…

Hoedanook: dit zijn geruchten…. Het blijft dus afwachten tot overmorgen. Tot de press-release van Nikon…

13 Reacties op “Nieuwe Nikon DSLR’s

  1. Pingback: ChâteauBrys » links for 2007-08-21

  2. De gevoeligheid bij 100 laten beginnen heeft weinig zin hoor. Als je een chip moet ontwerpen die goed presteert bij ISO 100 dan zal die automatisch minder goed presteren op hogere sensitiviteit. Je moet dus altijd een compromis maken. Als die op ISO 200 ruisvrije beelden produceert, waarom dan nog een ISO 100 voorzien? Om een langere sluitertijd te veroorzaken?

  3. In de studio werk ik toch niet graag met 200 Iso hoor…
    Maar spannend indeed, ik ben toch een overstap naar Canon aan het overwegen.

  4. De kogel is door de kerk.
    Er komt een Full Frame D3 die ook DX lenzen ondersteund:
    http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1240610

    En een opvolger voor de D200, een D300:
    http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1240609

  5. Bwooh, wat mij betreft hoef ik nog niet eens direct een nieuwe camera. Je kunt hele straffe dingen doen met een ‘normale’ camera.

    Op dit moment gaan de technische ontwikkelingen zo snel, dat wanneer je nu een camera koopt, hij over een paar maanden alweer hartstikke ouderwets is.

    Ik wacht gewoon totdat er een nieuwe beelddrager (plasma kleuren) uitkomt. In de tussentijd kan ik dan een tweedehansje, 20D?, kopen.

    Maar een ding blijft zeker: Zelfs met de duurste camera’s kun je blunders maken😉 .

  6. Ik hoef ook nog geen nieuwe camera.🙂
    Ik heb m’n huidig toestel net een jaar ofzo; het zou nog al een financiele aderlating zijn mocht ik om de 2 jaar een nieuwe body ofzo kopen.

    Verder ben ik het met je eens hoor: met de toestellen van vandaag kan je ook nog altijd prima foto’s maken. Het is vooral de fotograaf die het doet, maar als je ziet wat er nu blijkbaar technisch mogelijk is, dan is het wel om van te likkebaarden.
    Zie bv deze foto, gemaakt met de Nikon D3 op 5000 iso:

  7. Inderdaad mooi speelgoed van Nikon. Ik ben alvast razend benieuwd naar de testresultaten.

    Je kan via een instelling het toestel wel op iso100 zetten. Ik ga morgen naar een demodag, ik ga dat zeker eens navragen of dat dan echt iso100 is. In de studio werk ik liever zo laag mogelijk.

  8. Jij gaat morgen niet toevallig naar dezelfde demo-dag als ik ?

  9. Ja, inderdaad bij Focilix, ik ga in de namiddag om 16u🙂
    Jij?

  10. Ik ben de eerste sessie geweest, om 10uur.

  11. Pingback: Nikon Demo Dag « Frederik Gheysels’ Foto-Log