Toetsenbord schoonmaken


Een tijd geleden kwam het al eens in het nieuws: Een toetsenbord bevat meer bacteriën dan een WC-bril.
Ik ergerde mezelf ook al een tijdje aan de ‘smerigheid’ van mijn keyboard; daar moest dus iets aan gedaan worden.
Eigenlijk had ik twee opties: ofwel koop ik gewoon een nieuw toetsenbord, ofwel maak ik mijn toetsenbord schoon.

De eerste oplossing is natuurlijk de gemakkelijkheids-oplossing, maar de tweede optie is toch wel wat uitdagender.
Het werd dus: optie 2. Dit bood meteen ook de mogelijkheid om er een blog-artikel aan te wijden.

Om je een idee te geven hoe smerig m’n toetsenbord was, heb ik er natuurlijk eerst een foto van gemaakt:

smerig toetsenbord; vuil toetsenbord

Zoals je kan zien: een dergelijk keyboard nodigt niet echt uit om op te typen; daar moest duidelijk iets aan gedaan worden: de boel moest grondig schoongemaakt worden.

De vraag is natuurlijk, hoe begin je daar aan ?

Ik heb allereerst een ‘back-up’ gemaakt van de huidige situatie: ik heb een foto gemaakt van m’n toetsen-indeling. Ik ging namelijk alle toetsen van m’n keyboard verwijderen en deze schoonmaken.
Het is dan dus natuurlijk de bedoeling dat je die toetsen achteraf terugplaatst. Die foto komt dan wel van pas natuurlijk; al kan ik blind-typen, het is toch best handig als je eens kan spieken waar een bepaalde toets nu weer precies moet teruggeplaatst worden.

De volgende stap is het losmaken van de toetsen. Hiervoor heb ik een platte schroevendraaier gebruikt, en daarmee de toetsen één voor één losgewrikt…

toetsen losmaken toetsenbord

De toetsen verdwenen in een emmer water alwaar ze eventjes konden weken alvorens ik ze stuk voor stuk ging schoonmaken.
Het gestripte toetsenbord zag er zo uit:

gestripped keyboard

Zoals je kan zien, is er hier ook heel wat vuiligheid te vinden: stof, huidschilfers, etc… Dit onderdeel kon dus ook wel een schoonmaakbeurt gebruiken. Ik heb dat gedeelte uitgeblazen en gestofzuigd, en de plastieken buitenkant met een vochtige doek gereinigd.
Je moet dan wel oppassen dat er geen water op de electronische onderdelen terechtkomen, want dat wil je echt niet; als je al eens drank over je keyboard gemorst hebt, weet je wel waarom…

Eigenlijk zou je ook nog een stap verder kunnen gaan, en gewoon alle plastieken onderdelen in de vaatwas stoppen, maar zover heb ik het niet gedreven.🙂

Eens de toetsen mooi droog zijn, kan je ze er opnieuw opklikken. Dit gaat een pak makkelijker dan de toetsen eraf halen.🙂
Als dat gebeurd is, heb je weer een proper toetsenbord, en zeg nu zelf: da’s toch plezieriger.

schoongemaakt toetsenbord

Geef een reactie

