Vaklabo’s.


Nu weet ik weer waarom ik bepaalde foto’s laat printen in een vaklabo.

Gewone kleurenfoto’s durf ik wel al eens bij een gewone afdrukcentrale laten printen en de kwaliteit is dan ook meestal goed.
Gisteren moest ik echter afdrukken hebben van een paar delicate high-key zwart/wit opnames.

Digitale zwart-wit foto’s zijn eigenlijk altijd delicaat.
De kwaliteit van een ‘echte’ zwart/wit foto, gemaakt op film is digitaal moeilijk te benaderen; het zwart is niet altijd zwart, en aangezien de meeste afdrukcentrales zwart/wit opnames ook gewoon op hetzelfde papier en met dezelfde printer printen als kleurenfoto’s, heb je dan ook meestal last van kleuren-zwemen (meestal groen) op je zwart/wit foto.
Resultaat: geen mooie zwart/wit foto.

Omwille van onder andere die redenen laat ik mijn zwart/wit foto’s dus altijd door een vaklabo printen. Dat is natuurlijk wel wat duurder dan een gewone afdrukcentrale, maar je krijgt er ook wat voor terug.
Die mensen weten wat ze moeten doen waardoor het resultaat nagenoeg altijd perfect is.

Gisteren liet ik mijn foto’s dus ook bij een vaklabo printen. Het resultaat was echter niet wat ik voor ogen had. De foto’s waren te donker, te grauw, helemaal geen high-key en al helemaal niet zoals ze er op het scherm uitzagen.
Ik heb hen dat verteld, en dus hebben ze die foto’s opnieuw geprint. Gratis en voor niks.
Ik heb dus slechts 1x print-kosten moeten betalen. Het enige wat het me extra gekost heeft, was tijd, maar dat heb ik er graag voor over als het resultaat goed is.
Dat is dus ook het voordeel van een dergelijk labo. Is het niet goed, dan doen ze het opnieuw. Zonder morren.

2 Reacties op “Vaklabo’s.

  1. Ik ben een beginnende hobby-fotograaf . En vraag me af waar je die vaklabo’s kan vinden ? Ik had er hiervoor nog nooit van gehoord.

  2. Even zoeken in de Gouden Gids, en je vind er wel een paar in je buurt.

    FinePrint in Destelbergen bv.

Geef een reactie

