Terugverdienen.


Ik lees hier bij Pietel het volgende:

Ik neem mijn reflexcamera enkel mee als ik weet dat ik hem ga gebruiken, meestal bij foto-opdrachten. Aankoop gerechtvaardigd en terugverdiend.

Hier vraag ik me dan af: moet je bij de keuze en aankoop van een fototoestel rekening houden met het feit of je ‘m kunt terugverdienen of niet ?
Is de aankoop van een Nikon D200 of een Canon 5D bijvoorbeeld enkel gerechtvaardigd als je weet dat je de aankoopprijs van dat toestel gaat terugverdienen door eventuele foto-opdrachten die je gaat doen ?

Ikzelf vind van niet. Hobbies kosten geld, dat is algemeen aanvaard.
Echter -en ik wijs nu niet naar Pietel ofzo, het volgende is gewoon iets wat ik wel meerdere keren gehoord of gelezen heb- , waarom gaan sommige mensen die vraag wel gaan stellen als het gaat over de aankoop van fotografie-materiaal ?

Toen ik besliste om een D200 te kopen, zei men mij ook: jamaar, dat kost toch behoorlijk wat geld. Ga je daar dan iets aan verdienen ? Ga je die aankoopwaarde wel kunnen terugverdienen ?

Een wielertoerist verdient ook niets aan z’n 3.000 euro kostende nieuwe stalen ros. Die kabel waar een audio-freak 100 euro de lopende meter voor betaald heeft, voor één of andere kabel zal hoogstwaarschijnlijk ook (financieel) niets opleveren voor die persoon.
Echter, hier gaat men nooit de vraag stellen: “Gaat die aankoop zich wel terugverdienen?”. Simpelweg misschien omdat die aankoop zich niet kan terugverdienen (tenzij die wielertoerist misschien meedoet aan wedstrijden en hij in de prijzen rijdt).

Als je iets duurs aanschaft om je hobby te beoefenen -zei het nu fotografie, wielrennen, …. – dan is het belangrijkste gewoon dat je plezier beleeft aan die aankoop en het uitoefenen van je hobby. Dat is al minstens evenveel waard. Vind ik dan.

Pietel z’n post waar ik naar link gaat natuurlijk over gans iets anders, maar selectief quoten kan gewoon eens leuk zijn.😛

9 Reacties op “Terugverdienen.

  1. Bij mij is het eenvoudig: zonder mijn opdrachten in bijberoep, zou ik meer dan voldoende hebben aan een D80 en zou ik de D200 moeilijk kunnen rechtvaardigen. Net zoals ik nu geen D2x kan rechtvaardigen wegens niet in hoofdberoep.

  2. Toen de D80 uitkwam, had ik ook zoiets van: daar heb ik waarschijnlijk wel genoeg aan. Ik heb toen ook wel eens gedacht: had ik niet beter een D80 gekocht; maarja… Toen ik m’n D200 kocht, was er nog geen sprake van een d80.🙂

    En die D200 blijft een fantastisch toestel, waar ik heel wat plezier aan beleef, en dat is voor mij het belangrijkste. Ik kan m’n D200 momenteel (nog) niet terugverdienen, maar ik vind dan ook niet dat een dergelijke aankoop zich financieel hoeft te rechtvaardigen.

  3. Wat mij betreft heb je nog niet eens zo’n duur toestel nodig om mooie foto’s te maken. De belangrijkste functie van een camera is de man/vrouw die erachter schuilt.

    Sommige mensen hebben echt geen 5D nodig, maar kopen de camera toch. Zelfs met de meest dure spullen kun je nog slechte foto’s maken.

    Mijn uitgegeven geld aan materiaal krijg ik niet terug in geld maar foto’s. En daar ben ik nog steeds erg dankbaar voor…

  4. Helemaal eens; het is nog steeds de fotograaf die de foto maakt. Het toestel is enkel een hulpmiddel.
    Echter, het ene toestel maakt sommige dingen net iets makkelijker dan het andere. (Dan heb ik het over features als bv ISO instelling zien in de zoeker, x-contact in de body, etc…).

  5. Als je fotograferen leuk vindt en overal je toestel mee naartoe sleept, als je de vele momenten verwenst dat je je toestel niet bijhebt (de ogen van de buschauffeur in de spiegel gisteren!), als je er een kick van krijgt of het net ontspannend vindt is het dubbel en dik zijn geld waard. Therapeutisch advies is veel duurder😉

  6. Het hangt er vanaf welk soort foto’s je wilt maken. Wil je sportfotografie gaan doen en veel actie wilt vastleggen, denk ik dat je beter af bent met de snellere D2x dan met een D80. Of het nu hoofdberoep is of bijberoep maakt dan niet uit. En ja, er wordt veel geld gespendeerd aan dergelijke dure camera’s, ook door mensen die dat niet nodig hebben…

  7. Serge: Ik ben het zeker eens met je laatste zin. Veel mensen kopen een duur toestel, en dan denken ze dat ze er zeker betere foto’s mee gaan maken. Echter, hetgeen Tim Freh al zei is en blijft een waarheid als een koe.
    Ik vind het dan ook wel jammer als ik mensen met een dure DSLR zie fotograferen waarbij ik duidelijk kan zien dat ze in de AUTO – stand fotograferen.

  8. ik ben het uiteraard totaal eens met tim en frederik. maar hoewel ik eerst super blij was met mijn hybride compact zie ik nu al dingen die mij beginnen storen (ruis, scherpte, dof…). een mens leert bij. vandaar ik er na een half jaar erover denk een nikon te kopen. ook weer geen dure, ookal wordt het een hobby, ik kan het niet verantwoorden een toestel te kopen van boven de 1000 euro. er moet nog wat geld overblijven voor de andere hobbies. en vrouw en (binnekort) kind. uiteraard.🙂

  9. Als de technische beperkingen van je tools (in dit geval fototoestel) idd ‘dé beperkende factor’ zijn, en je creativiteit in de weg zitten dan is dat idd een goede reden om uit te kijken voor iets nieuws.🙂

Geef een reactie

